Ajwar – zdrowo, świeżo i pysznie

Nie wiedzieć czemu w Polsce z uporem maniaka wszyscy przyrządzają jesienią paprykę konserwową. Rzadko zdarza się, żeby ktoś przygotował ajwar – a to najlepsza forma przetwarzania papryki – aromatyczna pasta pozwala zachować nie tylko smak, ale także większość – tak potrzebnych do zdrowia witamin i składników mineralnych.Wartości odżywcze paprykiZanim zaczniemy się zastanawiać nad walorami smakowymi ajwaru, warto podkreślić , że papryka to warzywo, którego nie powinni pod żadnym pozorem zabraknąć w naszym jesienno – zimowym jadłospisie. Chociaż w sumie nie powinniśmy zapominać o niej także na przednówku, gdy szklarniowe, hodowane półprzemysłowo nowalijki nie mają jeszcze zbyt wielu witamin.Papryka – o czym wie chyba  każde dziecko – to przede wszystkim źródło witaminy C. Tej, co prawda z reguły w zimie nam nie brakuje (przecież herbata z cytryną to niemal polski napój narodowy), ale akurat w tym wypadku nadmiar nam nie zaszkodzi. W papryce – a tym samym w ajwarze – znajdziemy także witaminę A (co jest świetną wiadomością dla tych, którzy chcą dbać o oczy a nie przepadają za marchewką), witaminę B, witaminę E (zapobiega powstawaniu zmarszczek),  ważne sole mineralne (potas, żelazo, cynk i wapń) oraz bardzo rzadką witaminę P, która zapobiega pękaniu naczynek, a tym samym powinna stać się najlepszą przyjaciółka każdej posiadaczki cery wrażliwej.A w kuchni ?Skoro już wiemy, dlaczego powinniśmy jeść paprykę niemal przez cały rok, sprawdźmy jeszcze czy koniecznie musimy ograniczać się do wersji konserwowej ? Papryka ze słoika to oczywiście pewny hit na imieninowym stole u cioci, raz na czas pewnie dodamy ją do kanapki, albo dołożymy symboliczny kawałek warzywa do obiadu. Ale tym sposobem papryka – mimo sporej baterii słoików w piwnicy – praktycznie nie pojawia się w w naszym jadłospisie.Jeżeli zamiast warzyw w zalewie przygotujemy ajwar – czyli bałkańską pastę – mamy większą szansę, że witaminy będą gościć na naszym stole także jesienią i zimą. Ajwar to dobra baza do sosu do makaronu, marynata do mięsa i  dodatek do kanapek.  To także sposób, żeby zachować prawdziwy smak warzyw, a tym samym sięgać po nie w zimie częściej niż po octowe marynaty.

Popularne wpisy