Grzyby w moim jadłospisie

Każdy dietetyk przyzna, że grzyby są bardzo wartościowym źródłem wartości odżywczych ważnych dla pracy naszego organizmu. Jednak wśród dietetyków pojawiają się także opinie na temat ciężkostrawności grzybów szkodliwej dla harmonijnej pracy organizmu. Wartości pokarmowe grzybów są różnorodne, jest ich niemal tak wiele jak gatunków. Wszystko zależy bowiem od indywidualnych możliwości organizmów, które w różny sposób reagują na spożywanie potraw z grzybów. To co dla jednych może być ciężkostrawne i powodujące wzdęcia, dla innych jest zwykłym posiłkiem nie powodującym żadnych anomalii żywieniowych. Oczywiście grzyby nie mogą stanowić podstawy diety, powinny być raczej uzupełnieniem, przysmakiem czy urozmaiceniem, które pojawia się sezonowo. Przesada w spożywaniu potraw zawierających grzyby może prowadzić do odrzucenia tego pokarmu przez nasz organizm. Dietetycy uważają, że nie wolno przesadzać z nadmiernym spożywaniem grzybów, jednak nie należy ich unikać. Pod względem składu chemicznego grzyby mogą wydawać się lekkostrawne, gdyż 90% ich składu stanowi woda, reszta to biała, cukry, tłuszcze i oczywiście składniki mineralne. Grzyby są bogate w witaminy i zdrowe składniki odżywcze. Witaminy znajdujące się w grzybach to zwłaszcza Wit. B i A oraz D. Co więcej, w niektórych gatunkach możemy znaleźć witaminę C, potas czy fosfor. Zatem grzyby są pokarmem bogatym w składniki odżywcze, niezwykle wartościowym, jeśli właściwie je wykorzystujemy w naszej diecie. Należy pamiętać, że grzyb grzybowi nie równy i różne gatunki zawierają odmienne wartości odżywcze. Ponadto grzyby są produktem niskoenergetycznym dlatego można je spożywać bez obawy, że bardzo przytyjemy. Grzyby są przez wielu dietetyków sugerowane jako ważny element diety odchudzającej, gdyż niektóre gatunki posiadają też właściwości przyspieszające przemianę materii. Jedzenie świeżych grzybów pozwala zaopatrywać nasz organizm w substancje odżywcze, których Często nie mając czas na zjedzenie dużego, pełnowartościowego posiłku często brakuje w programach diet odchudzających. Oczywiście musimy pamiętać, by nie nadużywać wartości grzybów w diecie oraz dokładnie sprawdzać, czy spożywamy grzyby jadalne, gdyż te trujące mogą być zagrożeniem dla naszego życia.

Popularne wpisy